Aktualne przepisy
1 stycznia 2019 roku weszły w życie zasadnicze zmiany związane z tą formą finansowania zakupu auta, które obowiązują także w 2020
Zmiany od 2019 roku
Leasing auta jeszcze do niedawna uważany był za najbardziej opłacalną formę finansowania zakupu auta. W dużej mierze wpływ na to miały ulgi podatkowe, z której chętnie korzystali przedsiębiorcy. Jak to wygląda obecnie? Czy wprowadzenie nowych przepisów sprawiło, że ulgi podatkowe się zmniejszyły?
Rok 2019 przyniósł znaczne zmiany w umowach leasingowych. Ustawodawca podniósł bowiem limit amortyzacji nabycia samochodów osobowych do 150 tys. zł. Podniesiony został także limit amortyzacji nabycia pojazdów elektrycznych do sumy 225 tys zł. Tym samym leasing operacyjny aut osobowych objęty został limitem 150 tys zł w przypadku aut spalinowych i hybrydowych i 225 tys zł w przypadku aut elektrycznych. Co to oznacza w praktyce? Zakup auta, którego wartość przekracza wskazane sumy, wiąże się z niemożnością zaliczenia w koszty nadwyżki. To bardzo duża zmiana, gdyż jeszcze w 2018 roku auto mogło być amortyzowane do równowartości 20 tys. euro! Nowe limity sprawiają, że niemożliwe jest zaliczenie pełnej wartości rat leasingowych do kosztów podatkowych.
Jaki skutek przyniosły zmiany przepisów ?
Zmiana przepisów dotyczy zwłaszcza przedsiębiorców, którzy wykorzystują leasing auta w systemie mieszanym, czyli korzystają z niego zarówno służbowo, jak również prywatnie. Dlaczego? W koszty uzyskania przychodu mogą bowiem wpisać jedynie 50% wydatków, co w efekcie przyczyni się do wzrostu podstawy opodatkowania. Najwięcej na obowiązujących przepisach stracą przedsiębiorcy, którzy decydują się na leasing drogiego auta (o wartości przekraczającej 150 tys. zł w przypadku auta spalinowego lub hybrydowego). W ich przypadku za koszt uzyskania przychodu uznaje się jedynie część raty, która proporcjonalnie do kosztu pojazdu nie przekracza wspomnianej kwoty. Może się więc okazać, że lepszym rozwiązaniem będzie zakup auta za gotówkę, lecz czy aby na pewno? W jakich sytuacjach leasing okaże się mimo wszystko bardziej korzystny?
Czy to ma sens ?
Ekspertyzy podają, że wydatki poniesione na leasing mogą wzrosnąć od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od modelu pojazdu. Kwoty te dotyczą oczywiście całego okresu eksploatacji. Czy zatem leasing samochodowy nadal jest opłacalnym rozwiązaniem? A może lepiej zastąpić go najmem długoterminowym? W związku z tym, że limit kwotowy jest dość znaczny, to nie dotyczy znacznej części modeli klasy średniej, a to właśnie tego rodzaju pojazdy cieszą się największym zainteresowaniem wśród leasingobiorców. Co jednak w sytuacji, gdy z auta chcesz korzystać także do celów prywatnych? Czy wówczas leasing będzie dobrym rozwiązaniem? W większości przypadków tak.
Nowa ustawa wprowadziła także zmiany dotyczące zakupu auta za gotówką bądź na kredyt. W obu przypadkach odpisy amortyzacyjne zaliczają się do kosztów, lecz stawka amortyzacji dla nowych pojazdów wynosi 20% w skali rocznej, zatem całkowita wartość pojazdu zostanie ujęta w kosztach dopiero po 5 latach. Nieco krótszy, bo trzyletni okres dotyczy leasingu operacyjnego.
To się opłaca
Na pierwszy rzut oka wydawać się może, że nowe przepisy są bardzo niekorzystne dla przedsiębiorców, którzy rozważają zakup auta. W rzeczywistości zmiany te nie są jednak aż tak znaczące, jak mogłoby się wydawać, szczególnie gdy leasingobiorca zdecyduje się na auto, którego wartość nie przekroczy 150 tys. złotych. Nieco inaczej będzie wyglądać ta kwestia w przypadku aut luksusowych, nadal jednak wydaje się, że leasing to rozwiązanie korzystniejsze z punktu widzenia finansów aniżeli zakup auta za gotówkę tym bardziej, że zapewnia możliwość spłacania dogodnych rat, dostosowanych do możliwości finansowych leasingobiorcy. Nadal w koszty uzyskania przychodu zaliczyć można znaczną sumę, co sprawia, że leasing mimo wszystko jest opłacalny.