Który leasing jest korzystniejszy ?

Na czym polega i jak działa ?

Z WYKUPEM

Leasing operacyjny

Jest to najpopularniejszy w Europie rodzaj leasingu. Każda księgowa poradzi sobie z zaksięgowaniem i korzyściami podatkowymi. Kosztem uzyskania przychodu dla leasingobiorcy jest czynsz inicjalny = wpłata początkowa oraz raty leasingowe w całości. 

Gdy umowa się kończy (trwa najczęściej od 24 do 60 miesięcy) korzystający ma możliwość wykupić przedmiot, zazwyczaj za jego symboliczną wartość, np.: 1%.

Leasing finansowy

Pod względem podatkowym działa jak kredyt. 

Kosztem podatkowym dla korzystającego są odpisy amortyzacyjne oraz część odsetkowa rat leasingowych. Leasing finansowy traktowany jest jako dostawa towarów (w odróżnieniu od operacyjnego, który jest usługą), a leasingobiorca płaci VAT według stawki, którą objęty jest przedmiot leasingu.

Dlatego z leasingu finansowego często korzystają przedsiębiorcy, chcący sfinansować przedmioty objęte niższą stawką VAT, np.: urządzenia medyczne ze stawką VAT 8% o co w ostatnim czasie mieliśmy sporo zapytań. 

Leasing zwrotny

Może występować zarówno w postaci leasingu operacyjnego jak i finansowego.

Działa to następująco: firma leasingowa odkupuje środek trwały od przedsiębiorcy, a następnie oddaje mu w leasing ten przedmiot.

Głównym celem tego rodzaju leasingu jest uwolnienie gotówki, które przedsiębiorca przeznaczył wcześniej na nabycie środka trwałego.

Leasing konsumencki

Zwany jest także leasingiem prywatnym. 

Jest swoistym rodzajem finansowania przeznaczonego dla osób indywidualnych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. 

Dopiero w ostatnim czasie pojawiły się w Polsce oferty takiego finansowania – jako jedni z pierwszych zaczęliśmy ten rodzaj oferować. 

Tutaj również spotkamy się z ofertą leasingu z opcją wykupu oraz bez wykupu.

Jeżeli trafiliście w internecie na hasło “samochód na abonament” bądź “motocykl na abonament” – jest to dokładnie to narzędzie finansowe. 

BEZ WYKUPU

Full Service Leasing

Jeżeli chodzi o leasing bez opcji wykupu przedmiotu – to jest to najbardziej spotykany rodzaj finansowania.

Leasingobiorca opłaca stałą miesięczną ratę w ramach której, poza kosztem finansowania, zawarte są praktycznie wszystkie najważniejsze usługi dodatkowe, m.in. koszty przeglądów i ubezpieczenia, czy wymiany opon. 

Płacąc stałą, miesięczną ratę przez cały okres trwania umowy, nie przejmuje się dodatkowymi kosztami związanymi z obsługą i eksploatacją pojazdu.

Oczywiście z wyjątkiem paliwa. 

Leasing z serwisem

Jest to bardziej ograniczona forma Full Service Leasingu.

Tutaj jako leasingobiorca wybierasz (spośród wszystkich u dostawcy) usługi dodatkowe.

Trzeba jednak pamiętać, że ciężko będzie nam jednak zrezygnować w tej formie z obsługi serwisowej (często zawartej jako obowiązkowa w zapisach umowy)

Wyłączne finansowanie

W tym przypadku usługa sprowadza się do samego finansowania.

Bardzo ciężko dostępne w Polsce, ze względu na mniejsze zyski dostawców z dodatkowych usług. Tutaj firmy leasingowe wolą, gdy zakończenie umowy leasingu skończy się wykupem. 

Auto w abonamencie

Jest to w swoim działaniu bardzo podobne do wynajmu długoterminowego, opartej na leasingu operacyjnym.

Przeznaczony jest dla przedsiębiorców, jak i osób prywatnych.

Korzystający opłacając swoją ratę (abonament) nie spłaca wartości samochodu i nie staje się jego właścicielem po zakończeniu umowy – może co prawda auto wykupić, jednak za jego wartość rynkową co nie jest zbyt korzystne finansowo. 

Pojazd użytkowany może być przez okres od kilku miesięcy do 2 – 3 lat.

Po zakończeniu tego okresu zwraca pojazd do finansującego i może wymienić go na nowy, opłacając go na tej samej zasadzie, w ramach nowej umowy.

Pojazd w abonamencie oferowany jest zazwyczaj w powiązaniu z usługami dodatkowymi, opłacanymi w racie miesięcznej, np.: ubezpieczenie i serwis.

Nasi partnerzy